مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

پنجشنبه 05 – اگست

  

روزنامه راه نجات درسرمقاله شماره امروزخود درمورد ضرورت به حفظ و گسترش مناسبات دوستانه با کشورهای همسایه افغانستان تاکید کرده است.

مقاله نویس با اشاره به برگزاری اجلاس سه جانبه ی رهبران افغانستان، تاجکستان و ایران که در تهران برگزار می شود، گفته است که افغانستان نیاز دارد تا علی الرغم مشکلاتی که است، به روابط اش با کشورهای همسایه ادامه بدهد.

مقاله نویس گفته است که این موضوع  باید به دور از تاثیر سیاست های امریکا در قبال ایران و یا تاجکستان باشد.

روزنامه درجای دیگری درمورد استراتیژی های امریکا صحبت کرده، اما گفته است که رییس جمهور اوباما استراتیژی خود را بازنگری می کند.

این روزنامه در ادامه گفته است که رییس جمهور امریکا به دلیل شکست های که در برخی موارد داشته است، تن به تغییر استراتیژی خود می دهد.

 

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره امروزخود درمورد تلاش های صلح در افغانستان و برنامه های دولت در این راستا تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که دولت همواره جنگجویان را به عقل سلیم دعوت کرده است و مسئله بیرون شدن نام های شماری از طالبان از فهرست سیاه یکی بخشی از این تلاش ها است.

روزنامه گفته است که ایجاد کمیسیون تحکیم صلح در افغانستان نیز برنامه یی به هدف تقویت تلاشهای صلح در این کشور بوده است.

روزنامه درمورد تلفات افراد ملکی در افغانستان نیز تبصره کرده و با اشاره به تایید شدن کشته شدن غیرنظامیان در ولسوالی سنگین هلمند، با عنوان برجسته یی نوشته است که کشته شدن افراد ملکی به هر ترتیبی که باشد، قابل قبول نیست.

 

روزنامه ویسا درمورد تبصره های که درخصوص جنگ افغانستان و شکست این جنگ صورت می گیرد، مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه گفته است که رئیس جمهور پاکستان جنگ افغانستان را رو به شکست توصیف کرده ، اما امریکا این را نمی پذیرد که نیروهای بین المللی جنگ را در افغانستان باخته اند.

این روزنامه در ادامه گفته است، سردرگمی تازه یی درمورد جنگ افغانستان و شکست و پیروزی در آن به وجود آمده است.

مقاله نویس گفته است، شکست در افغانستان بخشی از مسوولیت پاکستان نیز است، زیرا آن کشور نیز از این روند یعنی شکست بی نصیب نخواهد ماند.

روزنامه بخش های از یک سروی تازه درمورد جنگ افغانستان را نیز به نشر رسانده که در آن گفته شده است، چهل و سه درصد مردم امریکا جنگ افغانستان را اشتباه دولتمردان شان می دانند.

 

روزنامه خدمتگار اظهارات اخیر آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان را درمورد جنگ افغانستان و شکست جنگ مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه گفته است که شاید زرداری توقع دریافت کمک های بیشتر جهانی را داشته است، اما با استقبال سرد در اروپا رو به رو گردید و این اظهارات را درمورد جنگ افغانستان داشت. روزنامه درمورد اثرات ناشی از جنگ و در این میان هدف قرار گرفتن بزرگان قومی و متنفذین محلی مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که در افغانستان روند کشتار بزرگان قومی و دادن اخطار های مرگ به انان همچنان ادامه یافته است.

این روزنامه گفته است که تاکنون سه هزار و پنجصد تن از بزرگان قومی افغانستان در نتیجه ی حملات تروریستی کشته شده اند.

مقاله خواسته است تا در دست گرفتن ابتکار عمل و تقویت نیروهای واقعا محلی ، به این روند پایان داده شود.


August 5th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها